Šiuolaikinio meno centras skelbia 2021 metais vyksiančios 14-osios Baltijos trienalės kuratorių pavardes – tai Valentinas Klimašauskas ir João Laia.

ŠMC direktorius Kęstutis Kuizinas tokį sprendimą pakomentavo šios meno institucijos ir Vilniaus meno scenos laukiančių pokyčių kontekste. „Kadangi 2021 m. ŠMC pastato laukia užsidarymas ilgam remontui, sprendimas pakviesti būtent Valentiną Klimašauską buvo priimtas įvertinus, kad dabar labiau nei bet kada Trienalei reikia kuratoriaus su tarptautiniu tinklu, labai gerai išmanančio ir Lietuvos meno sceną. Klimašauskas savo ruožtu pasiūlė pakviesti šiuo metu Helsinkyje dirbantį portugalą João Laia plėtoti kūrybinį dialogą kartu su juo.“

Valentinas Klimašauskas plačiau pakomentavo būsimo renginio strategiją ir užmojį. „Galimybė kuruoti vieną labiausiai eksperimentiškų tokio pobūdžio renginių, iš kurio daug mokiausi augdamas kaip profesionalas, mane labai džiugina. Tuo pat metu suprantu ir didžiulį poreikį atsakingai apgalvoti, kaip bus atliekamas tyrimas, kokia bus šio projekto struktūra ir kaip ji bus įgyvendinama, ypač turint omenyje pastarojo meto globalius įvykius. Šiuolaikinis menas buvo suvokiamas kaip kritinis įrankis, skirtas mūsų regiono modernizavimui. Tačiau turint omenyje šiame regione ryškėjančias autokratines, nacionalistines, homofobines ir neoliberalias tendencijas kyla klausimas, kokią įtaką besikeičiantys politiniai vėjai gali turėti šio regiono meno scenai, ir atvirkščiai – kokį poveikį meno scena gali turėti minėtiems procesams.“

João Laia teigia, kad nepaprastai džiaugiasi galimybe dirbti su Baltijos trienale. „Per pastaruosius dešimtmečius ji įsitvirtino kaip galinga platforma, skirta tirti menui kaip socialiniam ir politiniam pasaulio pažinimo įrankiui. Man didelė garbė dalyvauti šios parodos kūrimo istorijoje ir nekantrauju pradėti dirbti su Klimašausku, ŠMC komanda, menininkais ir visais būsimo renginio kūrėjais.“

Įžanginiai Baltijos trienalės renginiai vyks ŠMC skulptūrų kieme liepos 22–24 dienomis. Projektą finansuoja Lietuvos kultūros taryba.

Valentinas Klimašauskas yra kuratorius ir rašytojas. Kartu su Inga Lāce 2019 m. jis kuravo personalinę Daigos Grantinos parodą „Saules Suns“ Latvijos nacionaliniame paviljone Venecijos bienalėje, yra dirbęs programų vadovu Rygos šiuolaikinio meno centre „Kim?“ (2017–2018 m.) ir kuratoriumi Šiuolaikinio meno centre Vilniuje (2003–2013 m.). Jis yra knygų „Oh, My Darling & Other Rants“ (The Baltic Notebooks of Anthony Blunt, 2018), „Polygon“ (Six Chairs Books, 2018) ir „B“ (Torpedo Press, 2014) autorius.

Tarp naujausiųjų Klimašausko kuruotų projektų – paroda „Columnists“ „Editorial“ projektų erdvėje Vilniuje 2019 m., paroda „Somewhere in Between. Contemporary Art Scenes in Europe“ BOZAR meno centre Briuselyje 2018 m., paroda „Portals, or Location Scouting in Kaunas“ žurnale „Spike Art Quarterly“ 2017 m.; „A hat trick or a theory of the plankton“ meno erdvėse „Podium“ Osle ir „Sodų 4“ Vilniuje (2016 m.); ir paroda „a cab“ „Kunsthalle Athena“ erdvėje Atėnuose ir „Podium“ Osle (2015 m.).

João Laia yra vyriausias parodų kuratorius „Kiasma“ Šiuolaikinio meno muziejuje Helsinkyje. Naujausi jo projektai – „In Free All“ (2019) „CaixaForum“, Barselonoje; „Vanishing Point“ (2019) „Cordoaria Nacional“, Lisabonoje; „Drowning in a Sea of Data (2019) ir „Transmissions from the Etherspace“ (2017) „La Casa Encendida“ Madride; „Salomé Lamas“ (2018) Tarptautiniame Oberhauzeno trumpametražių filmų festivalyje; „foreign bodies“ (2018), „P420“ Bolonijoje; „20th and 19th Videobrasil“ (2015–2018 ), „SESC Pompeia“, San Paule; „10000 Years Later Between Venus and Mars“ (2017–2018), Porto Rotušės galerijoje; „Utopia/Dystopia“ (2017) „MAAT“, Lisabonoje; „H Y P E R C O N N E C T E D“ (2016) Maskvos modernaus meno muziejuje MMOMA; „Hybridize or Disappear“ (2015) Nacionaliniame šiuolaikinio meno muziejuje MNAC Lisabonoje.

Klimašauskas ir Laia drauge kuravo parodą „Máscaras“ („Kaukės“), kuri iki 2020 m. rugpjūčio 16 d. yra eksponuojama Portugalijoje, Porto Rotušės galerijoje.

Baltijos trienalė pirmąkart buvo surengta Vilniuje 1979 m. kaip nonkonformizmo dvasioje kuriančių jaunųjų Baltijos šalių menininkų paroda. Nuo to laiko kas tris metus rengiamos trylika Baltijos trienalės parodų pavertė ją vienu svarbiausių šiuolaikinio meno renginių Šiaurės Europoje.

Paskutiniajai iki šiol Baltijos trienalei vadovavo Londone tuo metu dirbęs Prancūzijos kuratorius Vincent Honoré, o ją realizuoti padėjo tarptautinė kuratorių komanda – Dina Akhmadeeva, Canan Batur, Neringa Bumblienė, Cédric Fauq ir Anya Harrison. Ši paroda, pavadinta „Atsisakyk šmėklų“, 2018 m. vyko trijose Baltijos šalyse, o įžanginis jos renginys organizuotas Londone.

Ankstesnė, 12-oji Baltijos trienalė prasidėjo nuo renginių serijos 2014 m. Šiuolaikinio meno centre ir kitose erdvėse Vilniuje (šiuos renginius kuravo Aurimė Aleksandravičiūtė, Virginija Januškevičiūtė ir Jonas Žakaitis), o 2015–2016 m. Virginija Januškevičiūtė kuravo tris šios Trienalės parodas Vilniuje, Rygoje ir Krokuvoje. Atramos tašku projektui tąkart tapo idėja, kad meno kūrinius galima suvokti ne tik per meno prizmę.

Tuo tarpu 2012 m. organizuotos „Mindaugo trienalės“ kuratoriai Defne Ayas, Benjamin Cook, Ieva Misevičiūtė ir Michael Portnoy visus menininkų kūrinius sumanė perteikti per vieną žmogų, kurį pavadino Mindaugu (jo vaidmenį atliko aktorius Darius Gumauskas). ŠMC tuomet surengtas daugiau nei dviejų savaičių trukmės kino ir performansų festivalis.

Nuotraukos: Visvaldas Morkevičius (Valentinas Klimašauskas) ir Pirje Mykkänen/Suomijos nacionalinė galerija (João Laia).